حد مجاز انتشار آلاینده های هوا در صنایع

حد مجاز انتشار آلاینده های هوا در صنایع
| 313 بار دیده شده | تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۲-۲۷ |

امروزه با افزایش روزافزون فعالیت‌های صنعتی، مسئله آلودگی هوا و حد مجاز انتشار آلاینده های هوا به یکی از مهم‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی و بهداشتی تبدیل شده است. کنترل و کاهش انتشار آلاینده‌ها در صنایع نه تنها برای حفظ محیط زیست، بلکه برای سلامت انسان‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله به بررسی حد مجاز انتشار آلاینده‌های هوا در صنایع و مقررات مربوط به آن از نظر آزمایشگاه معتمد محیط زیست خواهیم پرداخت.

تعریف آلاینده‌های هوا

 آلاینده‌های هوا به موادی اطلاق می‌شود که وجود آنها در هوا به مقدار بیش از حد مجاز می‌تواند برای سلامت انسان، جانوران و گیاهان زیان‌بار باشد. این مواد شامل گازها، ذرات معلق، مواد شیمیایی و بیولوژیکی مختلف هستند.

حد مجاز انتشار آلاینده ها ی هوا در صنایع

تصویب نامه در خصوص تعیین حد مجاز انتشار آلاینده‌های هوا
مصوب ۱۳۹۷.۰۶، ۲۱

هیأت وزیران در جلسه ۲۱ / ۶ / ۱۳۹۷ به پیشنهاد شماره ۴۹۱۰۱ -۱ مورخ ۱۳ / ۱۲ / ۱۳۹۶ سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد تبصره (۳) ماده (۱۲) قانون هوای پاک - مصوب ۱۳۹۶- تصویب کرد: 
۱- حد مجاز انتشار آلاینده‌های هوا به شرح جداول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین می‌شود. 
۲- سازمان حفاظت محیط زیست موظف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه، حدود جدید را با توجه به شرایط اقلیمی به صورت منطقه بندی ارایه کند. 
۳- این تصویب نامه جایگزین تصویب نامه شماره ۹۵۰۵ / ت۴۹۰۶۵ه– مورخ ۳۱ / ۱ / ۱۳۹۵ می‌شود. 
معاون اول رئیس جمهور - اسحاق جهانگیری

میزان اکسیژن مرجع (رفرنس) برای سوخت‌های گاز طبیعی (۳) درصد، گازوییل (۵) درصد و برای سوخت مازوت (۷) درصد در نظر گرفته می‌شود. میزان اکسیژن مرجع (رفرنس) در کوره‌های زباله سوز برابر (۱۱) درصد، در توربین‌های گازی (۱۵) درصد و در کارخانه‌های سیمان (۱۰) درصد منظور می‌شود.

منابع آلاینده‌های هوا در صنایع

صنایع مختلف می‌توانند منابع اصلی انتشار آلاینده‌های هوا باشند. از جمله این منابع می‌توان به صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، سیمان، فولاد، خودرو سازی و صنایع شیمیایی اشاره کرد. هر کدام از این صنایع ممکن است آلاینده‌های مختلفی مانند اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ذرات معلق و ترکیبات آلی فرار را منتشر کنند. کنترل آلاینده‌ها در صنایع به دلایل متعددی ضروری است. این آلاینده‌ها می‌توانند تاثیرات منفی بر سلامت انسان، کیفیت هوا، اکوسیستم‌ها و حتی تغییرات آب و هوایی داشته باشند. از این رو، نظارت و مدیریت صحیح انتشار آلاینده‌ها در کاهش این تاثیرات منفی بسیار مهم است.

دسته‌بندی آلاینده‌های هوا در صنایع

آلاینده‌های هوا به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: آلاینده‌های اولیه و آلاینده‌های ثانویه. آلاینده‌های اولیه مستقیماً از منابع مختلف وارد هوا می‌شوند، در حالی که آلاینده‌های ثانویه از واکنش‌های شیمیایی بین آلاینده‌های اولیه و مواد دیگر در جو به وجود می‌آیند.

اثرات آلاینده‌های هوا بر محیط زیست و سلامت انسان

آلاینده‌های هوا می‌توانند تاثیرات مخربی بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست داشته باشند. از جمله این تاثیرات می‌توان به بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی، آسیب به گیاهان، آلودگی آب‌ها و خاک‌ها و تغییرات آب و هوایی اشاره کرد.

مقاله های مرتبط حد مجاز انتشار آلاینده های هوا در صنایع

بررسی نقش و جایگاه آزمایشگاه های معتمد محیط زیست در پایش آلودگی ها
بررسی نقش و جایگاه آزمایشگاه های معتمد محیط زیست در پایش آلودگی ها

محیط زیست در واقع بر زندگی افراد و گونه ها تاثیر میگذارد و از آن تاثیر می پذیرد، که با توجه به بر هم کنش های میان انسان و طبیعت از دیدگاه  بشر توصیف می شود. در این مقاله بررسی نقش و جایگاه آزمایشگاه های معتمد محیط زیست تهران در پایش آلودگی ها ...

آلودگی زیست محیطی شرکت های خودروسازی
آلودگی زیست محیطی شرکت های خودروسازی

قدمت صنایع خودروسازی در ایران به بیش از نیم قرن پیش بازمی گردد و می توان گفت این شرکت ها از قدیمی ترین واحدهای تولیدی می باشند. خودرو لندرور برای اولین بار در ایران در سال 1336 تولید شد و بعد از ان شرکت های خودروسازی دیگر در کشور ایجاد شده و کار خود را آغاز کردند. شرکت های بزرگی که توانستند بیشترین تولید خودرو ...

تعیین پارامترهای مشمول خود اظهاری در پایش آلودگی
تعیین پارامترهای مشمول خود اظهاری در پایش آلودگی

به منظور وحدت رویه در انجام طرح خوداظهاری در پایش آلودگی محیط زیست، پارامترهای عمومی و شاخص منابع بالقوه آلاینده، مطابق دسته‌بندی‌های ضوابط استقرار صنایع و مراکز خدماتی، در گروه‌های مختلف پایش شامل آب و پساب، خاک و پسماند و گروه هوا و صدا برای فرایندهای مختلف تولید و یا عرضه خدمات به تفکیک بشرح موارد ذیل تعیین شده است

طرح خود اظهاری در پایش محیط زیست
نظرات شما درباره حد مجاز انتشار آلاینده های هوا در صنایع
امتیاز:
هر گونه کپی‌برداری جزئی یا کلی از مطالب محیط صنعت بدون کسب مجوز مکتوب ممنوع است. حقوق این سایت به شرکت محیط صنعت ایمن پایش تعلق دارد..
ساخته شده توسط :طرح و وب