معرفی دستگاه انکوباتور

معرفی دستگاه انکوباتور
| 969 بار دیده شده | تاریخ انتشار: ۱۴۰۰-۰۴-۰۱ |

دستگاه انکوباتور چیست؟

دستگاه‌ انکوباتور آزمایشگاهی به ابزار آزمایشگاهی گفته می شود که طیف گسترده‌ای از کاربردها را در مناطق مختلف از جمله کشت سلولی، مطالعات دارویی، مطالعات خون‌شناسی و مطالعات بیوشیمیایی دارند. از این دستگاه برای رشد دادن و پرورش دادن نمونه‌های زنده مانند سلول‌ها و میکروب‌ها استفاده می‌شود. دستگاه انکوباتور بر این اساس استوار است که میکروارگانیسم‌ها برای رشد و نمو خود به مجموعه خاصی از پارامترها نیاز دارند. از این دستگاه برای نوزادان نارس استفاده می‌شود. انکوباتور‌ها به دو دسته انکوباتور یخچالدار و انکوباتور محیطی تقسیم شده و مهم‌ترین دستگاه در آزمایشگاه‌های میکروب‌شناسی می‌باشند. 
تمام دستگاه‌های انکوباتور بر اساس این مفهوم هستند که وقتی شرایط بهینه دما، رطوبت، اکسیژن و میزان دی اکسید کربن را فراهم باشد، رشد اتفاق می‌افتد و تقسیم صورت می‌گیرد تا موجودات بیشتری تشکیل شوند. 
در دستگاه انکوباتور، ترموستات دمایی ثابت را حفظ می‌کند که از خارج از طریق دماسنج قابل خواندن است. دما با استفاده از چرخه‌های گرمایش وعدم گرمایش حفظ می‌شود. در طول چرخه گرمایش، ترموستات دستگاه انکوباتور را گرم می‌کند و در دوره‌عدم گرمایش، گرمایش متوقف می‌شود و با تابش گرما به محیط اطراف، دستگاه انکوباتور سرد می‌شود. 
عایق کاری از خارج باعث ایجاد شرایط جدا شده در داخل کابینت می‌شود که به رشد میکروب‌ها کمک می‌کند. به همین ترتیب، سایر پارامترها مانند رطوبت و جریان هوا نیز از طریق مکانیزم‌های مختلفی ایجاد می‌شوند که محیطی مشابه محیط طبیعی موجودات ایجاد می‌کنند.

موارد استفاده از دستگاه انکوباتور

  • از دستگاه‌های انکوباتور برای رشد فرهنگ میکروبی یا کشت سلولی استفاده می‌شود. 
  • برخی از دستگاه‌های انکوباتور برای افزایش سرعت رشد موجودات زنده، با رشد طولانی مدت در محیط طبیعی، استفاده می‌شوند. 
  • دستگاه‌های انکوباتور مخصوص برای تولید مثل کلنی‌های میکروبی و تعیین متعاقباً نیاز اکسیژن بیوشیمیایی استفاده می‌شود. 
  • اینها همچنین برای پرورش حشرات و جوجه ریزی تخم در حیوان‌شناسی استفاده می‌شود. 
  • دستگاه‌های انکوباتور همچنین قبل از پردازش در آزمایشگاه‌ها، شرایط کنترل شده‌ای را برای ذخیره نمونه فراهم می‌کنند. 
  • از این در کلیه‌ی آزمایشگاه محیط زیست، کنترل کیفی و تست لوازم صنعتی و مصارف عمومی مورد نیاز است. از جمله کاربرد انکوباتور‌ها تنظیم کردن دما، رطوبت و CO2 محیطی می‌باشد. این دستگاه یک کار امن و مورداعتماد را برای کشت سلول، رشد و همینطور نگهداری از کشت باکتری بدون آلوگی فراهم می‌کند.

نکاتی که برای کار با انکوباتور باید رعایت کنید

  • از قراردادن مواد قابل اشتعال در نزدیک انکوباتور خودداری کنید. 
  • انکوباتور را در روی یک سطح صاف قرار دهید. 
  • ظرف آب داخل دستگاه را به موقع تعویض کنید زیرا این کار برای کشت سلولی بسیار مهم است. 
  • برای جلوگیری از آلودگی همیشه دستگاه را خشک نگه دارید.

مقاله های مرتبط معرفی دستگاه انکوباتور

آلودگی هوا چیست؟بررسی عوامل آلاینده و تاثیر آنها بر زندگی ما
آلودگی هوا چیست؟بررسی عوامل آلاینده و تاثیر آنها بر زندگی ما

آلودگی هوا یا Air Pollution به حضور حجم زیادی از ذرات و مواد شیمیایی به صورت گاز، مایع و یا جامد در اتمسفر زمین را آلودگی هوا می گویند. 

بررسی نقش و جایگاه آزمایشگاه های معتمد محیط زیست در پایش آلودگی ها
بررسی نقش و جایگاه آزمایشگاه های معتمد محیط زیست در پایش آلودگی ها

محیط زیست در واقع بر زندگی افراد و گونه ها تاثیر میگذارد و از آن تاثیر می پذیرد، که با توجه به بر هم کنش های میان انسان و طبیعت از دیدگاه  بشر توصیف می شود. در این مقاله بررسی نقش و جایگاه آزمایشگاه های معتمد محیط زیست تهران در پایش آلودگی ها ...

طرح خود اظهاری در پایش محیط زیست
طرح خود اظهاری در پایش محیط زیست

برای حفظ محیط زیست شرکت های صنعتی ، پالایشگاه ها و پتروشیمی ، نیروگاه ها ، صنایع اسید سازی ، آنالیز آسفالت و شن و ماسه و … موظف هستند تا برای طرح خود اظهاری محیط زیست اقدام کنند. طرح خود اظهاری محیط زیست با مشارکت بخش خصوصی و آزمایشگاههای معتمد ...

مواد زائد (سرباره) درصنعت فولاد
نظرات شما درباره معرفی دستگاه انکوباتور
امتیاز:
هر گونه کپی‌برداری جزئی یا کلی از مطالب محیط صنعت بدون کسب مجوز مکتوب ممنوع است. حقوق این سایت به شرکت محیط صنعت ایمن پایش تعلق دارد..
ساخته شده توسط :طرح و وب